Verlaten Winkelmandjes

Een verlaten winkelmandje is een kostbaar probleem. Maar tegelijkertijd biedt het ook grote kansen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 63% van de waarde van al die winkelmandjes te redden valt. Als je eenmaal begrijpt hoe de consumenten de winkelmandjes online gebruiken tijdens het aankopen van een product, kun je het proces daarop aanpassen.

In 2014 hebben de online shoppers wereldwijd zo’n €2,9 biljoen achtergelaten in winkelmandjes. Dit bedrag hebben onderzoekers gebaseerd op het gemiddelde verlatingspercentage van 7 toonaangevende e-commerce platformen en met een schatting van de totale omzet van de e-commerce over de hele wereld. Waarschijnlijk ligt het bedrag in de werkelijkheid wat hoger, aangezien er bij deze berekening van uit is gegaan dat de waarde van de onbetaalde en de betaalde mandjes gelijk is aan elkaar.

Van een percentage van 69% in 2011 naar een percentage van 74% in 2013. Het percentage van de verlaten winkelmandjes is dus behoorlijke hard gestegen de afgelopen jaren. Hiervoor zijn er 2 belangrijke oorzaken:

  • De groei van het online winkelen.

De wereldwijde groei van de e-commerce speelt een grote rol. Het wordt steeds normaler om online spullen te kopen, en daarom ook om even rond te kijken. Mensen willen bijvoorbeeld weten of hun maat of kleur nog verkrijgbaar is in de winkel.

  • De groei van de mobiele gebruikers.

Er zijn steeds meer mensen die met behulp van een tablet of smartphone webwinkels bezoeken. Daardoor steeg de omzet door smartphones met wel 168%. Maar hier moet nog een hoop aan gebeuren. Want uit onderzoek is gebleken dat 42% van de gebruikers hun apparaat gebruiken om de producten op te zoeken. En maar slechts 34% heeft aangegeven dat ze ook daadwerkelijk een aankoop hebben voltooid. Hieruit blijkt dus dat er nog een hoop moet gebeuren aan het betalingsproces voor mobiele gebruikers waardoor het een stuk klantvriendelijker gaat worden. Uiteraard wilt Adeko u daar graag bij helpen en/of adviseren.