Social Commerce

Het idee voor social shopping hangt al een tijdje in de lucht. Maar het afgelopen jaar lijken de ontwikkelingen op dit gebied ineens heel snel te gaan. Zo zijn de nieuwe “buy-buttons” geïntroduceerd door Facebook en Twitter. Betekend dit dat 2015 het jaar wordt van social commerce?

Het gedrag van consumenten is de afgelopen jaren erg veranderd door het gebruik van social media. Ze kijken nu eerder naar aanbevelingen van vrienden dan naar de praatjes van adverteerders. Dit is natuurlijk altijd al zo geweest. Alleen is het nu een stuk gemakkelijker om uw mening te delen met andere consumenten doormiddel van het gebruik van social media.

Koop buttons

Social medias doen steeds beter hun best om de retailers aan directe verkopen te helpen. Dat motiveert de retailers dan weer om meer geld te investeren in advertenties op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Retailers zijn erg gedreven op resultaat en daarom richten Twitter en Facebook zich dus minder op merkbeleving en meer op directe verkopen. Dit doen ze doormiddel van bijvoorbeeld zeer gerichte campagnes.

Nu zijn Twitter en Facebook al aan het expirimenteren met “buy-buttons” in de newsfeed. En Twitter maakt het zelfs al mogelijk om producten van Amazon aan uw wensenlijst toe te voegen via de hashtag #AmazonWishList. Ook is het mogelijk om producten in uw winkelmandje te plaatsen doormiddel van de hashtag #AmazonCart.

Wie domineert?

Shopify onderzocht de data van 37 miljoen social media bezoeken die 529.000 bestellingen opleverden. Met deze uitslag is gebleken dat Facebook domineert als bron van social verkeer en verkopen. Van al het social media verkeer op Shopify komt bijna twee derde van Facebook.

Sterke groei

eMarketer Inc. heeft in een recent rapport laten weten dat vorig jaar wereldwijd de uitgaven aan social media advertising zijn gestegen met maar liefst 37,3%. Het is dan ook niet vreemd dat ze een groei van 27,3% verwachten voor dit jaar. En voor volgend jaar nog eens een groei van 25,4%.

Mobiel bezoek

Social media wordt het meest bezocht met een smartphone. meer dan 70% van het Facebook verkeer en meer dan 85% van het Twitter verkeer komt door smartphones. Dit betekend dus dat u er wel voor moet zorgen dat uw webwinkel geschikt is voor de smartphone.