Related keywords
Om een website of pagina te vinden, gebruik je altijd één of meerdere sleutelwoorden. De gehele content van een pagina moet gericht zijn op die sleutelwoorden om vindbaar te zijn. Het kiezen van de juiste sleutelwoorden is één van de eerste stappen in het optimaliseren van vindbaarheid, maar kies je wel de juiste sleutelwoorden?
Meestal worden deze woorden uitgekozen omdat ze het meest relevant zijn aan de content. Hoewel relevantie het belangrijkste is, hoeft dit niet altijd voor optimale vindbaarheid te zorgen. Als er meer op een sleutelwoord wordt gezocht dat net iets afwijkt, is het misschien de tijd wel waard om dat sleutelwoord toe te voegen aan de content, zodat je ook daarop gevonden kan worden.
Voice search
Voice search wordt steeds vaker gebruikt, heeft dit invloed op vindbaarheid? Jazeker, maar dat heeft voornamelijk te maken met content. Content moet gericht zijn op zoektermen en zoektermen die gebaseerd zijn op spraak kunnen afwijken van tekstuele zoektermen. Met spraak worden bijvoorbeeld vaker volledige vragen gesteld, terwijl tekstuele zoektermen vaker alleen bestaan uit sleutelwoorden. Dit betekent dat een website beter vindbaar is als de desbetreffende vragen duidelijk beantwoord worden.
Accelerated Mobile Pages
De laadtijd van een pagina is één van de factoren die bepaald welke positie die krijgt binnen Google’s zoekresultaten. AMP (Accelerated Mobile Pages) is een project dat erop gericht is om gebruikerservaring te verbeteren door de laadtijd van pagina’s op mobiele weergave te verlagen. Volgens Google verlaagd AMP de laadtijd van een pagina met 15 tot 85%.
Uit onderzoek is gebleken dat een korte laadtijd direct een positieve invloed heeft op CTR (Click Through Rate), terwijl een lange laadtijd zorgt voor een hoger ‘bounce’ percentage (het aantal sessies waarbij één pagina wordt bezocht en vervolgens de website wordt verlaten). Snelheid wordt steeds minder gezien als luxe en steeds meer als een noodzaak.
Van HTTP naar HTTPS
In 2014 heeft Google bekend gemaakt dat websites met een SSL-certificaat een kleine vindbaarheid-boost zullen hebben in vergelijking tot andere websites. Een SSL-certificaat zorgt voor drie belangrijke vormen van beveiliging:
- Encryptie – het versleutelen van gegevens
- Integriteit van gegevens – de zuiverheid van gegevens
- Authenticatie – bewijs dat de website is wie hij zegt dat hij is
Er zijn verschillende SSL-certificaten, maar over het algemeen heeft het alleen maar voordelen voor bezoekers. Om deze reden is het logisch dat Google een voorkeur heeft voor beveiligde websites.
Conclusie
Het gaat allemaal om de gebruikerservaring. Het zal niet veel uitmaken als je je focust op één onderdeel van vindbaarheid. Je bent alleen optimaal vindbaar als je gebruik maakt van alles wat erbij komt kijken en het nieuwe jaar is een mooi moment om daarmee te beginnen.