Steeds meer mensen winkelen online. De magazijnen waar producten klaar liggen om verstuurd te worden moeten aanpoten om het aantal bestellingen op een efficiënte manier bij te houden. Een goed voorbeeld hiervan is Amazon, waar een aantal van 426 producten per seconde werd besteld tijdens Black Friday in 2013. Mensen kunnen dat gewoonweg niet meer bijhouden, en daar is het concept “Robot Orderpicking” voor bedacht.
Hoe het te werk gaat.
Robot Orderpicking kan op verschillende manieren plaatsvinden. Het kost bijvoorbeeld veel tijd om handmatig pallets met verschillende producten in- en uit te laden. Computergestuurde heftrucks kunnen die taak overnemen door middel van een mechanische arm die de dozen op pallets zet. Een andere manier om gebruik te maken van dit concept is het gebruiken van robots om gehele rekken met producten te vervoeren. Kleine robots dragen de rekken op zich, halen producten uit het magazijn door barcodes te volgen die op de vloer staan en brengen deze naar de mensen die ze moeten inpakken voor verzending. Zo kunnen de mensen die nog steeds nodig zijn op hun plek blijven staan en gaat de productie omhoog en gaan de kosten omlaag.
Wat zijn hier de voordelen van?
Het draait allemaal om efficiëntie. Het is de bedoeling dat robots bepaalde taken van mensen overnemen die anders teveel tijd zouden kosten. Door zoveel mogelijk taken over te dragen aan robots, is er minder personeel nodig dat betaald moet worden en gaat de productie omhoog omdat robots sneller en 24 uur per dag kunnen werken.
Hoe ziet de toekomst eruit?
De toekomst van Robot Orderpicking zal voornamelijk bestaan uit het optimaliseren van de huidige systemen. Mensen moeten de systemen kunnen onderhouden, repareren, uitbreiden en verplaatsen zonder dat het ten koste gaat van de productie.