Ruim 87% van de Nederlanders heeft in het eerste halfjaar ten minste 1 online aankoop gedaan. Nederlandse Consumenten geven in het eerste halfjaar van 2015 €6,72 miljard online werd besteed.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor , het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.
Het totale online medium groeit (in €) in het eerste halfjaar met 18,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Van de bijna 8 miljard euro aan online consumentenuitgaven is € 3,91 miljard (+19,1%) besteed aan de aankoop van producten zoals telecom, elektronica en kleding. De Overige €4,05 miljard (+17,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van vliegtickets en ( nieuwe ) afgesloten verzekeringen.
Explosieve groei online aankopen
Dit is een onverwacht forse groei van online bestedingen van producten in de eerste helft van 2015. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 45,9 miljard in de eerste helft van het jaar ( bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van €3,91 miljard inmiddels 8,5% (was 7,6% in 2014).
De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.
De groeicijfers van het tweede kwartaal laten zien dat per segment er een aantal opvallende stijgingen zijn per segment zo zien we dat sport & recreatie een stijging hebben van maar liefst 48%. Food/nearfood hebben een stijging van +34% , Vliegtickets/accomodaties +33% , Telecom een stijging van +25% en event tickets zoals concerten e.d. +20%.
Mobiele bestellingen in uw webshop
Interessant is het om te zien dat 32% van de mensen die online koopt, bestelde minimaal één keer via een mobile device zoals een telefoon of tablet.
In het tweede kwartaal hebben 3.29 miljoen mensen minimaal één aankoop via een mobiel apparaat (tablet of smartphone) gedaan. Het aantal mobiele kopers groeit hiermee met 13% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014.
De Tablet is het meest populaire mobile device. Van alle online kopers gebruikt 23% in het tweede kwartaal van 2015 minimaal één keer de tablet voor het doen van een online aankoop. Bij smartphones ligt dit percentage op 14%.
Mobiele versie Prestashop M-commerce
E-commerce voor mobiele apparatuur als smartphones en tablets wordt ook wel M-commerce genoemd. M-commerce heeft zowel nationaal als internationaal een enorme vlucht genomen. Een mobiele versie binnen uw Prestashop omgeving is daarom een must geworden. Een mobiele versie is geoptimaliseerd voor het gebruik op verschillende (kleine) schermformaten. Soms heeft een mobiele versie een eigen url bijvoorbeeld m.onsvoorbeeld.nl of onsvoorbeeld.mobi. Een eigen URL kan van meerwaarde zijn in de optimalisatie voor zoekmachines van de mobiele versie.
Ook het ontwerp zal geoptimaliseerd worden zodat deze aansluit op de huisstijl en perfect werkt op de verschillende smartphones en tablets waarop deze wordt weergegeven. Het verbeterd niet alleen de merkbeleving maar ook de gebruikerservaring wordt hierdoor verbeterd. Er hoeft bijvoorbeeld niet meer in- en uitgezoomd te worden op kleine linkjes en knoppen. Daarnaast kan er samen met de klant bepaald worden welke lay-out moet worden gebruikt aan de hand van voor mobiele bezoekers relevante informatie.
Bezoekers raken steeds meer verwend met allerlei gebruiksvriendelijke toepassingen daarmee groeien de verwachtingen van deze bezoekers ook. Wij denken graag proactief met onze klanten mee, dit betekend dat nieuwe trends door ons gecommuniceerd worden. Wij geven onze klanten periodiek adviezen over het verbeteren van hun online platform. De mobiele versie wordt hier zeker in meegenomen aangezien dit een steeds belangrijk onderdeel begint te worden.