Veranderingen
Vanaf 19 februari heeft Google veranderingen aan zijn Search Engine Results Page (SERP) layout doorgevoerd. Advertenties zullen nu niet meer naast de zoekresultaten getoond worden, met uitzondering van 8 webshop artikelen. Het maximum aantal tekstuele advertenties op één pagina is gedaald van 11 naar 7, waarvan er nu 4 bovenaan en 3 onderaan de pagina staan. Ook is het nu voor elke adverteerder mogelijk gemaakt om gebruik te maken van extenties. Dat is extra informatie die onderaan de advertentie staat en bijvoorbeeld verwijst naar Google Maps, een telefoonnummer of een specifieke pagina van de desbetreffende website.
Resultaten
Er is onderzoek gedaan naar de resultaten van vóór en na de veranderingen. Sinds de veranderingen is het doorklikratio per advertentie aan de top van de pagina gestegen. Positie 3 is er het meest op vooruit gegaan met een stijging van ongeveer 7% in de eerste week na de veranderingen. Het lijkt over het algemeen beter te gaan voor de topposities sinds de veranderingen. Echter gaat het minder goed voor de overige posities. Posities aan de zij- en onderkant maakte volgens WordStream in januari enkel 14,6% uit van het aantal kliks en dat is alleen nog maar omlaag gegaan sinds de aanpassingen, zeker nu posities 8 t/m 11 niet meer bestaan.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Competitie gaat een steeds grotere rol spelen, zowel voor PPC als SEO. Nu het aantal advertenties omlaag is gegaan en meer dan de helft ervan topposities zijn, zullen bedrijven meer moeite moeten doen om een toppositie te behouden. Ook is SEO-strategie nu belangrijker dan ooit omdat de advertenties ervoor zorgen dat er bovenaan de pagina minder zoekresultaten te zien zijn.
Het is belangrijk om te onderzoeken bij welke zoektermen het moeilijk wordt om een hoge positie te krijgen en daarop in te spelen. Bij sommige zoektermen staan er aanzienlijk minder advertenties op de pagina en door het aanpassen van content en het kiezen van de juiste zoektermen optimaliseer je de vindbaarheid van je website.