Een grote groep uitgevers en internetbedrijven werken samen met Google om webpagina’s sneller te maken voor mobiel.
Het project waar ze nu mee bezig zijn wordt ook wel het Accelerated Mobile Pages-project (AMP) genoemd. Het is een nieuwe open standaard die ervoor moet gaan zorgen dat de laadtijd van webpagina’s op mobiel veel sneller wordt. Uitgevers willen dat door middel van dit project het makkelijk gemaakt wordt om artikelen binnen het nieuwe formaat te presenteren.
Om de laadsnelheid te verbeteren worden er bepaalde beperkingen geïntroduceerd. Zo krijgen advertenties bepaalde eisen waar ze aan moeten voldoen. Uitgevers kunnen dus gewoon hun eigen advertentienetwerken blijven gebruiken, mits deze aan de eisen voldoen. Advertenties die vertragingen veroorzaken zullen worden uitgesloten.
De specificaties van het AMP-project zijn woensdag (8-10-2015) openbaar gemaakt op Github. Voor wie nu al niet kan wachten is er een demo beschikbaar gemaakt. Je kunt een voorproefje zien door met een smartphone hier te klikken en vervolgens een zoekopdracht uit te voeren.
Deelnemende partijen
Google biedt aan dat AMP-pagina’s gratis gebruik kunnen maken van hun servers om deze pagina’s te verspreiden aan de gebruikers. Dit moet ervoor gaan zorgen dat met name de laadsnelheid van artikelen omhoog gaan. Google servers zorgen er namelijk voor dat het artikel niet helemaal van de andere kant van de wereld opgehaald hoeft te worden. Het is ook mogelijk voor anderen om servers aan te maken die deze artikelen ‘cachen’.
Bekende partijen zoals Linkedin, Twitter, Pinterest en WordPress hebben al laten weten dat zij samen met Google willen werken om de nieuwe standaard in te voeren. Dit moet het onder meer mogelijk maken dat artikelen binnen de Twitter-app geladen kunnen worden, en niet dat er een extra pagina in de browser wordt geopend.
Ook hebben diverse grote Europese en Amerikaanse uitgevers laten weten dat zij van plan zijn om de standaard in te voeren. The Guardian, The New York Times, NRC, La Stampa, Economist en de Frankfurter Allgemeine Zeitung hebben al laten weten aan dit project deel te nemen.
Ondanks dat het AMP-project ervoor moet zorgen dat pagina’s zo snel mogelijk moeten laden, maken ze het wel nog steeds mogelijk om afbeeldingen, video’s en andere interactieve elementen te gebruiken. Maar door gedeelde standaarden moeten er prestatieverbeteringen gemaakt worden bij deze elementen.
Google-bestuurder Danny Bernstein zegt dat “Het resultaat voor de gebruiker zal zijn dat als ze op een artikel klikken, deze bijna direct verschijnt. Een gemiddelde site is nu tussen de 2 en 5 MB. Door de techniek te versimpelen kan dat veel minder worden.”
Volgens Google zullen de snellere pagina’s dit jaar al “in het wild” verschijnen. Dat zou komen doordat de technische specificaties van het AMP-formaat woensdag al bekend zijn gemaakt. Hierdoor kunnen er al pagina’s in dit formaat aangeboden worden door uitgevers.
Zelf gaat Google zijn zoekmachine, Google Now en Google nieuws pas in 2016 naar de lichtere nieuwsartikelen verwijzen, zegt Bernstein. Ook zegt hij dat pagina’s die gebruik maken van Accelerated Mobile Pages niet voorgetrokken zullen worden in de zoekmachine.
Apple en Facebook
Er zijn verschillende techbedrijven die recentelijk initiatieven hebben gepresenteerd die het sneller en makkelijker moeten maken om nieuws te lezen op mobiele apparaten. Zo wil Facebook met zijn ‘Instant Articles’-project binnen het sociale netwerk artikelen inladen. Instant Articles werkt voorlopig alleen nog maar op Amerikaanse iPhones.
Met de komst van iOS 9 heeft Apple ook een eigen nieuws-app toegevoegd. Met deze app kun je door artikelen uit veel verschillende bronnen bladeren. In Nederland is deze app nog niet beschikbaar.
Facebook en Apple hebben beide beloofd om uitgevers een deel van de inkomsten te geven die gegenereerd worden door de advertenties van de bedrijven, maar met het AMP-project van Google is het de bedoeling dat uitgevers hun eigen advertenties kunnen blijven verkopen.