Google Search Console

Google Search Console is een gratis service waarmee iedereen zijn of haar website(s) prestaties en vindbaarheid kan beheren. Voorheen bekend als ‘Webmaster Tools’, biedt Search Console een centraal overzicht van uw vindbaarheid en een aantal tools om dit mee te beheren.

Binnen Google Search Console vind je een menu met drie items. Onder ‘Home’ is een overzicht te zien van de toegevoegde websites en hun status. Hier kun je nieuwe websites toevoegen waarna deze geverifieerd moeten worden. ‘All Messages’ is een inbox waar meldingen terecht komen die dieper ingaan op problemen en ook tips geven voor verbetering. Het derde menu item ‘Other Resources’ is de centrale plaats voor de tools die Search Console aanbiedt.

Structured Data Testing Tool

De Structured Data Testing Tool wordt gebruikt om te testen of een website goed wordt weergegeven binnen de zoekresultaten van Google. Zowel de link naar een website als een stuk code kan hier worden neergezet en Google zal testen of het correct gevalideerd kan worden.

Email Markup Tester

Wanneer een e-mail opgebouwd is met HTML kan deze gevalideerd worden met de Email Markup Tester. Wanneer gestructureerde data niet aanwezig is, kan dit toegevoegd worden met de Structured Data Markup Helper.

Structured Data Markup Helper

Deze tool kan je helpen om de benodigde informatie toe te voegen aan een website of e-mail template. Je geeft aan waar de website of e-mail template voor gebruikt wordt en Google kijkt of alle benodigde informatie aanwezig is. Zo niet, dan heb je de mogelijkheid deze informatie direct toe te voegen.

Data Highlighter

Bij de Data Highlighter kies je één of meerdere pagina waar je wil aangeven waar bepaalde informatie voor is. De desbetreffende pagina wordt laten zien binnen Search Console en na de juiste tekst geselecteerd te hebben, kan er aangegeven worden wat voor functie deze informatie heeft.

Search Analytics

Search Analytics is een overzicht waar je precies kan zien welke pagina’s het meest bezocht worden, hoe lang het duurt voordat mensen de pagina’s weer verlaten, waar de bezoekers vandaan komen, op wat voor apparaat ze de website bekeken hebben en meer. Het is een zeer uitgebreid overzicht van het verkeer van websites.

Google My Business

Vanaf 19 februari 2016 laat de SERP (Search Engine Results Page) van Google geen advertenties meer zien aan de rechterkant van de zoekresultaten. In plaats daarvan wordt deze ruimte gebruikt om extra informatie over het bovenste zoekresultaat te tonen. Deze ruimte kan benut worden voor algemene informatie zoals contactgegevens en openingstijden, maar ook om bijvoorbeeld reviews en foto’s te laten zien. Met Google My business kunt u vrijwel elke vorm van informatie weergeven nog vóór uw website bezocht wordt. Dit kan een grote bijdrage leveren aan het aantal bezoekers van uw website.

Google Merchant Center

Zoals bekend heeft Google een aantal categorieën waar je binnen kan zoeken. Eén van deze categorieën is toegewijd aan producten van webshops. Wat niet algemeen bekend is, is dat het mogelijk is om producten te laten zien bij ‘Alle’ zoekresultaten en niet alleen bij ‘Shopping’. Met behulp van Google Merchant Center kun je specifieke producten en productinformatie bovenaan de zoekresultaten laten zien. Op deze manier kunnen potentiële klanten direct zien wat een webshop te bieden heeft.

PageSpeed Insights

De naam spreekt eigenlijk voor zich. Bij PageSpeed Insights hoef je enkel de link naar een website in te voeren en zijn snelheid wordt geanalyseerd en beoordeeld voor smartphone, tablet en desktop. Bij de resultaten wordt een beoordeling van 1 tot 100 gegeven en hoe dit eventueel verbetert kan worden.

Custom Search

De functie van Custom Search is simpel. Met deze tool kun je een zoekfunctie genereren voor je eigen website en deze op de gewenste plaats neerzetten. Bij de geavanceerde instellingen kun je de zoekfunctie precies naar wens aanpassen. Het is mogelijk meerdere websites toe te voegen aan dezelfde zoekfunctie, een zoekfunctie toe te wijden aan een (aantal) categorieën, en zelfs om advertenties toe te voegen aan je zoekresultaten om geld te verdienen via de zoekfunctie van Google.

Google Domains

Google Domains is een plaats waar je kunt controleren of domeinnamen nog beschikbaar zijn en waar je deze en de hosting ervoor kan vaststellen. Ook is het mogelijk om een e-mailadres aan te maken op je domein, met als resultaat dat het e-mailadres eindigt op je domeinnaam. Bijvoorbeeld: info@mijnwebsite.nl. In de toekomst zal het zelfs mogelijk zijn om extenties als .nl te vervangen door iets dat relevanter is voor de desbetreffende website.

Webmaster Academy

Bij Webmaster Academy maak je of verbeter je een website. Het is een soort cursus waarbij je alle belangrijke stappen doorloopt. Van het bepalen van een doelgroep tot het maken van content. Alle aspecten komen aan bod om je website te optimaliseren.

Conclusie

Google Search Console biedt een centraal overzicht van uw websites vindbaarheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid en geeft u de mogelijkheid dit te beheren. Er moet overal aan gedacht worden om het meeste uit een website te kunnen halen en Google Search Console kan daar een enorme rol in spelen.