Al sinds het begin van de zoekmachines zijn er trucjes geweest om de site zo goed mogelijk te laten optimaliseren. Al 20 jaar lang is het een kat en muis spel voor zoekmachines om hun code zo te creëren dat het websites oplevert van kwaliteit.
De houding in de jaren 90 en begin 2000 was een beetje van “het werkt vast wel”. Natuurlijk had Google wel een aantal richtlijnen, maar die waren toen nog lang niet zo strikt als nu. Oftewel, niemand nam ze echt serieus. Ook moet je niet vergeten dat Google niet de meest dominante zoekmachine was tot 2007-08. Er waren verschillende zoekmachines die redelijk populair waren waaronder Webcrawler, Yahoo, Lycos, Excite.
Verborgen teksten
Wat een goede manier was om tekst te verbergen was door het simpelweg dezelfde kleur te geven als de achtergrond. Je kon hier zoveel trefwoorden neerzetten als je zelf wilde. Dit was goed voor de optimalisatie in die tijd, maar het ergerde de bezoeker mateloos omdat je een flink stuk moest scrollen om onderaan de pagina te komen. Een makkelijke manier om verborgen tekst te vinden is door te kijken naar grootte vlakken witruimte, en dan vooral in de footer.
Meta-Tag vullen
Er was een tijd dat Google de nadruk legde op de trefwoorden die in de meta-tag stonden. De regel voor blackhat SEO in de eind jaren 90 was dan ook “plaats zoveel mogelijk trefwoorden op zoveel mogelijk plaatsen”. Hier was ook een HTML versie van. Mensen plaatsten allerlei trefwoorden boven in hun HTML document in de hoop dat de zoekmachines het zouden oppakken. Deze manier was overigens wat minder populair.
Gastenboek spammen
Een populair item op je website was het gastenboek. Bijna iedereen met een website had er wel één. Je URL achterlaten in een gastenboek is vergelijkbaar met blog reactie spammen, maar dan makkelijker. Dit deden ze voor de waarde van backlinks. Met de bedoeling meer dataverkeer naar een website te krijgen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld: “Wat een mooie website, kom ook eens op die van mij kijken www.??????.com” Dit was erg populair in 2000 voordat de CMS systemen zoals Joomla en WordPress bestonden.
Link uitwisseling
Het bestaat nog steeds, een website waar je je kunt aanmelden om links uit te wisselen met soort gelijke websites. Het is lang niet zo populair als dat het vroeger was. Nu wordt het alleen nog af en toe gebruikt door kleine bedrijven die er via een advertentie in terecht komen. Deze sites die link uitwisselingen aanbieden promoten zichzelf niet meer zoveel als vroeger voor het gevaar dat Google ze ontdekt.
LinkExchange.com was één van de populairste, maar had uiteraard nog een hoop concurrenten. Microsoft had het opgekocht in 1998 voor $250miljoen om gerichte informatie te krijgen waarmee ze zichzelf konden promoten.
2-zijdige website
Wat hier wordt bedoeld is dat de ene versie wordt getoond aan de bezoeker, en de andere versie van de pagina wordt getoond aan de zoekmachines. Dit wordt vooral gedaan doormiddel van de htaccess of robots.txt. Een voorbeeld voor een 2-zijdige website:
- Versie A – Gemaakt voor zoekmachines, bestaat uit alleen maar html en heeft een groot aantal trefwoorden, wat plaatjes en meta-tags.
- Versie B – Gemaakt voor gebruikers, gebuikt vooral veel afbeeldingen, en een paar jaar geleden ook wel eens wat Flash.
Deze manier was behoorlijk populair toen Flash veel gebruikt werkt. Dit was omdat Flash niet geoptimaliseerd kon worden en ze toch ergens gevonden op moesten worden.
Web cirkels
Bijna iedereen die het woord “web cirkel” ziet staan kan wel bedenken wat dat betekend. Het betekend dat alle websites naar elkaar toe linken in een cirkel-structuur. Er zijn nooit echt regels gemaakt voor web cirkels. Sommige web cirkels verplichtte je een specifieke HTML code in je site te zetten die voor het volgende diende:
- Verstuurt 1 link terug naar de eigenaar
- Linkt door naar andere websites in de cirkel
- Het promoten van de web cirkel
De persoon die het meeste profijt had van deze structuur was natuurlijk de eigenaar die zijn link op iedere website had staan. Op een gegeven moment wist Yahoo Webring.com te bemachtigen, maar dat is nooit een succes geworden. Een hoop van deze web cirkel structuren bestaan hedendaags dan ook niet meer. Misschien maar goed ook, want vaak was zo’n web cirkel erg slordig
Doorway page
Doorway pages zijn meestal een hoop slechte kwaliteit pagina’s waar iedere pagina is gespecialiseerd in het optimaliseren van een specifiek trefwoord. In veel gevallen zijn deze pagina’s geschreven om gebruikers naar een enkele bestemming te leiden.
Als je al een tijdje gebruik maakt van het internet ben je ze vast wel eens tegengekomen. Gelukkig wordt het steeds minder gebruikt, maar je ziet ze nog regelmatig verschijnen bij eCommerce websites.