Meer verkeer op jouw website
Verkeer naar jouw website krijgen is niet echt een leuke taak maar wel belangrijk voor het succes en de bloei van jouw website. De beste (en voordeligste) manier is dit zoveel mogelijk organisch voor elkaar te krijgen.
Nog steeds is het aantal mensen wat online zoekt aan het groeien, zeker als het gaat om mensen die het internet afspeuren voordat zij een product of dienst kopen. Ons advies is dus zeker de tijd te nemen dit goed voor elkaar te hebben. Daarom hebben wij een aantal tips voor je geschreven om jou hierbij te helpen.
De meeste “online zoekers” komen niet voorbij de eerste pagina, dus is het belangrijk om daar zo hoog mogelijk te staan, het liefste natuurlijk op de eerste plaats. En een logisch gevolg, een hogere ranking geeft meer verkeer.
1. Gebruik de juiste zoekwoorden
Het klinkt zo logisch en toch wordt dit (te) weinig gedaan. Door goed te bedenken waar je op gevonden wilt worden en aan de hand daarvan uit te zoeken waar “online zoekers” naar zoeken kun je met relatief weinig moeite wel de juiste mensen op jouw website krijgen. Hiervoor kun je het beste een zoekwoordenonderzoek doen. Hiervoor zijn online (deels) gratis tools te vinden zoals Ahrefs.com en semrush.com. Maar ook via Google Adwords kun je veel suggesties krijgen.
2. Content, content en content
Ok, een open deur misschien maar het is echt zo. Schrijf veel over je producten, hoe kun je het toepassen, wat zijn de trends, waarom is het ene product een betere keuze dan de ander. Maar natuurlijk ook een uitgebreide omschrijving van het product of de product groepen (Categorieën). Jij weet als het goed is sowieso als geen ander het meeste over het product wat je aanbiedt, gebruik die kennis om jouw klant te informeren.
Als je dan toch bezig bent met het schrijven van deze top teksten, gebruik dan ook interne- en backlinks, dus link in de ene tekst naar relevante andere producten of categorieën. Deze (interne) linkstuctuur helpt ook mee om jouw website in zijn geheel relevanter te maken. Wat dus weer een hogere positie in de zoekmachines betekend.
Als je goede teksten schrijft houdt dat de bezoeker langer op jouw site, krijgt de bezoeker meer de behoefte om door te klikken en lezen. Maar nog belangrijker als het goed is uiteindelijk ook over te gaan op aankoop. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat de tekst goed te begrijpen is (sorry… geen vakjargon dus) en wees gedetailleerd zonder dat het een saai verhaal wordt en goed leesbaar blijft.
Die leesbaarheid kun je bevorderen door goede koppen (H2 en H3) en opsommingen te gebruiken. Maar probeer je zinnen ook kort te houden. Goed leesbare teksten zonder moeilijke woorden helpen natuurlijk ook mee. En, als laatste natuurlijk het gebruik van foto’s. Vooral die werken goed als je producten wilt verkopen. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.
3. Denk goed na over de meta’s (nee niet Facebook, die andere)
Bij de zoekmachines wordt jouw tekst in 2 delen getoond. De vetgedrukte tekst is de Meta Titel, en de tekst daaronder de Meta omschrijving. Deze kun je in vrijwel elk CMS apart van de content schrijven en die zijn ook echt van belang om goed te vullen.
De Meta titels kun je beste schrijven met maximaal 60 tekens, bedenk hier dus een pakkende tekst. De Meta omschrijvingen kun je het beste beperken tot 160 tekens. Dit leest snel en makkelijk en als je deze teksten goed schrijft resulteert dit in meer verkeer op jouw site.
Denk eraan in deze beide teksten ook jouw trefwoord of trefwoorden terug te laten komen. Probeer jouw bedrijfsnaam achterwege te laten. Dit voegt niets toe, ondanks dat mensen vaak de neiging hebben deze wel op te nemen in de teksten.
4. Concurrentie
Online is de concurrentie groot, veel groter dan bijvoorbeeld in de traditionele winkelstraten. De kans dat jouw buren precies hetzelfde product verkopen als jij verkoopt is heel klein. Online is dat natuurlijk heel anders.
In het kader beter goed gepikt dan slecht bedacht, bekijk ook eens kritisch wat jouw directe concurrenten doen en bedenk of jij dit niet op soortgelijke manier doen kan. Let op! Ga geen teksten kopiëren dat werkt dan juist weer niet. Bekijk ook vooral meerdere concurrenten en houdt het niet bij 1, maar pak er eens een stuk of 5.
Ook hiervoor zijn tools in te zetten zoals van Ahrefs.com of Google.
5. Heldere url structuur
Zoekmachines waarderen het als de url een heldere en korte structuur heeft. Zorg dus voor zogenaamde schone url’s. Dus geen id’s van de categorieën bijvoorbeeld maar heldere benaming van de url is echt van belang.
Belangrijk hierbij is ook het trefwoord weer hierin op te nemen. Probeer de url’s te beperken tot maximaal 60 tekens. En wederom, makkelijk te lezen! Dit zorgt er ook voor dat de zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat en dat vinden ze lekker!
6. Fast, faster, fastest
De eerste is een beetje een open deur, maar als een bezoeker niet vlot over de website kan navigeren maar steeds lang moet wachten. Dan is de kans heel groot dat de bezoeker snel zijn heil zal zoeken bij een concurrent.
Een misschien nog wel belangrijkere reden is dat ook zoekmachines houden van snelle websites. Zelfs zo erg veel dat ze deze hoger waarderen en dus jouw website hoger zullen tonen dan die van jouw concurrenten.
Als je uit wilt zoeken waar jouw verbeterpunten liggen kun je wederom terugvallen op gratis tools zoals Google pagespeed. Hier kun je jouw website laten testen en krijg je heldere feedback over de knelpunten. Dit geldt voor zowel desktop als mobiele weergave want die 2 verschillen meer van elkaar dan je zou verwachten.
Grote afbeeldingen zijn prachtig, maar optimaliseer deze. Het gebruik van overmatig veel (soms nutteloze) modules en plug-ins vertragen jouw site vaak ook onnodig.
Probeer ervoor te zorgen dat jouw site binnen 2 seconden is geladen. En tekst ook meer dan alleen de homepage. Juist de categorie pagina’s en productpagina’s zijn erg belangrijk. Omdat veel klanten niet eens meer op de homepage komen.
7. Reviews
Door het tonen van reviews wek je vertrouwen bij bezoekers. Misschien voelt dit soms eng maar zelfs negatieve reviews zijn om te buigen naar positief. Zie dit als leermomenten en doe er je voordeel mee.
Reviews worden ook getoond op de zoekmachines en dit heeft een dubbel voordeel. Allereerst geeft het de bezoeker gelijk een indruk van jouw bedrijf. Maar wat een bijkomend voordeel is, je claimt ruimte op de pagina. Hiermee bedoelden wij dat doordat de zoekmachine meer ruimte gebruikt om jouw “advertentie” te tonen. En dus die van jouw eventuele concurrenten daarmee verder naar beneden verschuift.
8. Hou een vinger aan de pols
Wat we vaak zien gebeuren is dat klanten veel aandacht en tijd besteden aan het neerzetten van een nieuwe website. Deze gaat live en dit werkt top, maar na verloop van tijd gaat het allemaal steeds minder en minder.
Heel logisch eigenlijk. Technologieën veranderen en jouw concurrenten slapen natuurlijk niet. Zorg er dus voor dat je regelmatig kritisch naar website kijkt. Houdt hem up to date, pas je teksten aan. Meet de snelheid nog eens. Enz. enz. zo zorg je ervoor dat je bij de tijd blijft (de website dan).
Schrijf ook zeker nieuwe content, maak bijvoorbeeld gebruik van blogs een mooie manier om bezoekers op de hoogte te houden. Natuurlijk voorzien van interne links waarmee je jouw website relevant houdt.
Probeer ook via bijvoorbeeld Google analytics jouw bezoekers te analyseren of maak gebruik van Hotjar om te zien hoe bezoekers op jouw website navigeren. Bedenk goed of de bezoekers uitkomen daar waar jij ze hebben wil en zo niet probeer hier dan voor te zorgen door het doen van aanpassingen.
Last, but not least, zoekmachines zoals Google her indexeren gemiddeld elke 3 maanden en zien dan dus de eventuele nieuwe content. Als zij geen nieuwe content zien werkt dit in negatieve zin op de weergave van jouw resultaten en verschuif je dus meer naar onderen. Heb je regelmatig nieuwe content dan gebeurt dus precies het omgekeerde. Probeer dus echt met regelmaat nieuwe content online te zetten.