Webshop 2021 “proof” maken.
2020 is een jaar wat de meesten van ons snel willen vergeten. Maar hoe gaan we er dan voor zorgen dat we klaar zijn voor het jaar 2021? Het lijkt misschien vroeg om hier nu al over na te denken. Maar niets is minder waar. Voor je het weet is het zover en in deze tijden is het belangrijker dan ooit om tijdig in te spelen op de trends voor 2021.
Mobile Friendly en Mobile First
Wij hebben geprobeerd de belangrijkste zaken in dit bericht uit te lichten. Laten we beginnen met “Mobile Friendly” of “Mobile First”. Al langere tijd zijn dit veel gehoorde termen. Steeds meer (grotere) ondernemingen maken gebruik van progressieve web apps. Deze methode maakt eigenlijk van een webshop een soort app binnen de browser. Hiermee wordt de klant steeds meer verwend en neemt het online shoppen op mobiele apparaten nog meer toe dan dit eerder al deed.
Betalingen
Aansluitend hierop is een trend die zichtbaar is in het afrekenproces. Ook hier wordt het de klant steeds makkelijker gemaakt. Denk bijvoorbeeld eens aan E-wallets als Apple Pay of wellicht in de toekomst Google Pay. Deze apps zorgen ervoor dat het afrekenproces soepeler verloopt en veiliger aan voelt voor de klant.
Naast deze E-wallets is er ook een grote behoefte aan de zogenaamde “fast checkout”. De klant wil zo snel mogelijk kunnen afrekenen, ook op dit front vinden er veel ontwikkelingen plaats. Zoals bijvoorbeeld direct vanaf de productpagina afrekenen of een versneld winkelwagen overzicht, de zogenaamde “one page checkout”.
Klantervaring
Naast het gebruik van mobiel is er nog een andere trend die zich meer en meer opdringt namelijk de “klantervaring”. Hoe ervaart een klant het bezoek aan jouw webshop, wordt de klant aan de hand genomen en ingespeeld op de vraag van de klant.
Klanten gaan online shoppen meer en meer als een ervaring zien en dat is heel logisch. Door ervoor te zorgen dat jouw klant in een “warm bad” stapt zul je de klant meer aan jou gaan binden, maar hoe doe je dit? Hierop is geen antwoord te geven wat voor iedereen op zal gaan maar een aantal zaken kunnen hierin wel worden uitgelicht.
Klant gegevens
Zo kan het bijvoorbeeld heel zinvol zijn om de klant over te halen zijn persoonlijke gegevens achter te laten. Dit stopt niet bij het aan laten maken van een account, dit gaat nog veel verder. De aankoopgeschiedenis kan een optie zijn om op in te spelen. Kijk bijvoorbeeld naar de levensduur van aangeschafte producten en speel daar op in als de klant zich aanmeldt binnen jouw shop. Maar je kunt ook gaan denken aan klantprofielen, sla de maten van de klanten op en toon direct de producten die binnen dit profiel passen. Of, vraag de klant belangrijke data door te geven zoals de trouwdag, geboortedagen enz. enz.
Je kunt je vast voorstellen als jij een vrouw bent met een maat 36, dat je geen behoefte hebt om herenkleding te zien in de maat 3XL. Heb je de persoonlijke gegevens van de klant opgeslagen en komt de klant terug op jouw shop, dan kun je hier eenvoudig op inspelen.
Door dus data te verzamelen over jouw klant kun je ervoor zorgen dat de klantervaring plezieriger wordt. De online shopper wil net als een shopper die fysiek de winkel in loopt persoonlijk geholpen worden en op deze manier kun je hierop inspelen.
Reviews
Als webwinkel moet je er alles aan doen om het de klant zo plezierig en makkelijk mogelijk te maken. Wat hieraan een bijdrage kan leveren is het plaatsen van product reviews. Eerlijke meningen van andere klanten worden erg gewaardeerd door jouw klanten. Maar ook adviezen over hoe iets te gebruiken of dat producten bijvoorbeeld klein vallen of ergens juist niet voor geschikt zijn worden erg gewaardeerd.
Kortom, durf eerlijk advies te geven, Dit geeft klanten vertrouwen en dat is misschien wel het belangrijkste om een klant een goede klantenreis te laten ervaren.