Kleurgebruik bij conversie

Wat is Conversie?

Conversie is de verzamelnaam voor de acties die bezoekers ondernemen op een website. Deze acties kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld: het aanmelden voor een nieuwsbrief, bestellen van een product, registreren of simpelweg op een knop klikken. Conversie is een belangrijk onderdeel van websites omdat het aangeeft waar bezoekers gebruik van maken en of bepaalde elementen tot hun recht komen.

Kleurgebruik

Een kleur wordt nooit zomaar gekozen. Elementen krijgen een kleur die toepasselijk is voor hun functie. In het geval van een Call-To-Action knop moet deze kleur aandacht en interesse trekken. De knop moet bezoekers overhalen om erop te klikken, hierbij is kleurgebruik ontzettend belangrijk. Maar welke kleur heeft nu het beste resultaat? Meest van tijd wordt er een kleur gekozen op basis van de huisstijl. Dit kan een kleur zijn die voorkomt in de huisstijl of juist een kleur die voor contrast zorgt. Dit betekent dat de juiste kleur afhangt van de website waar het in gebruikt wordt.

Conclusie

Er zijn verschillende onderzoeken naar de meest effectieve kleur gedaan. Het ene onderzoek zegt dat oranje de winnaar is en het andere onderzoek zegt dat het blauw is, maar in elk van deze gevallen is het een kleur die voor contrast zorgt. Met behulp van A/B testing kun je bepalen welke kleur het meest effectief is op de desbetreffende website.