Rich Snippets en Rich Cards

Structured Data

De informatie die in Rich Snippets en Rich Cards staat wordt ‘Structured data’ genoemd. Deze informatie is gestructureerd om ervoor te zorgen dat zoekmachines weten waar de informatie voor dient, zodat het vervolgens op de juiste manier kan worden weergegeven binnen zoekresultaten. Een complete lijst van mogelijkheden betreft Structured Data, gesorteerd op types en eigenschappen, is te vinden op Schema.org.

Rich Snippets

Rich Snippets zijn stukjes informatie die bij zoekresultaten kunnen staan. Normale zoekresultaten worden maar in enkele regels laten zien. Bovenaan staat de naam en titel van de website, met daaronder de link naar van de website of pagina en onderaan een samenvatting van de desbetreffende content of een stukje tekst dat direct uit de pagina is gehaald. Rich Snippets voegen hier informatie aan toe in de vorm van o.a. breadcrumbs, openingstijden, beoordelingen, adres- en contactgegevens of de thumbnail van een video of recept.

Rich Cards

Het concept van Rich Cards wordt gezien als een evolutie van Rich Snippets. Rich Cards worden in een carrousel bovenaan de pagina laten zien en staan dus los van de normale zoekresultaten. Ze bieden een nieuwe, meer visuele manier om zoekresultaten weer te geven. Op dit moment zijn Rich Cards nog beperkt. Rich Cards worden alleen laten zien bij Engelstalige zoekresultaten op mobiele weergave en alleen als het gaat om films of recepten.

Knowledge Graph

Knowledge Graph is een systeem met als doel om direct vragen te beantwoorden aan de hand van bepaalde zoektermen. De Knowledge Graph staat rechts van de zoekresultaten en laat algemene informatie over het onderwerp zien.

Voordelen

Rich Snippets voegen extra informatie toe die potentiële bezoekers kunnen overhalen een website te bezoeken of hem juist over te slaan. Het concept is bedacht om direct te laten zien om wat voor websites het gaat en helpt dus om de juiste doelgroep naar een website te krijgen. Dit is gunstig voor zowel de websites als Google zelf, omdat het bouncepercentage hierdoor omlaag gaat. Daarbij laten statistieken zien dat een website op de tweede positie mét Rich Snippets meer bezocht wordt dan een website op de eerste positie zónder Rich Snippets. Ze spelen dus een belangrijke rol in het aantal en de relevantie van bezoekers.

Conclusie

Nog niet iedere website maakt gebruik van Rich Snippets. Juist om die reden is het goed om er zo snel mogelijk mee te beginnen om de concurrentie voor te blijven. De kleine hoeveelheid tijd die het kost weegt niet op tegen het voordeel dat je ervan kunt hebben.