Een animatie video kan voor verschillende doelen dienen. Een bedrijf kan het gebruiken om informatie over te brengen, maar een televisiezender kan het gebruiken om de kijker te amuseren. Het is een effectief middel om sneller tot de kern van het verhaal te komen en je processen inzichtelijk te maken. Ook geeft het een persoonlijk tintje aan uw communicatiemiddelen. De video komt tot stand na het doorlopen van het gehele proces.
Het proces
Bij het maken van een animatie video wordt er gebruik gemaakt van een stappenplan. Het stappenplan is als volgt:
- Inhoudelijke sessie met de klant
Hier wordt bij een gesprek met de klant besproken wat er getoond moet worden in de video. Het is van groot belang dat alles wordt genoteerd want de informatie die hier wordt besproken moet gebruikt gaan worden bij de volgende stappen.
- Storyline
Bij deze stap wordt de informatie dat bij het klantengesprek gegeven is verwerkt in een verhaal. Dit wordt gebruikt als de basis voor de rest van het proces.
- Teksten
Op basis van de structuur van de storyline worden de teksten bedacht voor de voice-over (mocht dit van toepassing zijn).
- Moodboard
Het moodboard wordt gebruikt om de “Look-and-feel” aan de klant te tonen. Zo krijgt hij een idee van de stijl die voor de animatie gebruikt gaat worden.
- Storyboard
Een storyboard toont het verhaal aan de klant door middel van tekeningen en beschrijvingen van scènes. Dit geeft een beetje een indruk van het verloop van het verhaal in de video.
- Geluid (Voice-over)
Dit is de laatste stap van de voorbereiding maar is niet voor iedere animatie video van toepassing. Sommige mensen gebruiken gewoon een neutraal muziekje voor op de achtergrond.
- Animeren
Het animeren en illustreren is de laatste maar ook de meest tijdrovende stap in het proces. Hier worden alle voorgaande stappen gecombineerd en tot in de kleinste details uitgewerkt. Dit is een erg intensieve (maar vooral leuke) stap.
Zoals u kunt zien is het hele proces dus wel wat meer dan een paar uurtjes werk. Het vergt een hoop creativiteit en een goede communicatie tussen de klant en het bedrijf.