Google Analytics is één van de grootste hulpmiddelen als het gaat om het bijhouden van de bezoekers statistieken voor uw website. Het is een extensie die op elke website gebruikt kan worden en houdt de gegevens bij zoals: het aantal bezoekers, op welk platform ze de website bezocht hebben, hoe ze op de website gekomen zijn, welke browser ze gebruiken en als ze ingelogd zijn op Google+ zijn de gegevens als: geslacht en leeftijd ook te zien.
Deze gegevens zijn belangrijk als je een site hebt voor een bepaalde doelgroep. Om een voorbeeld te geven: Adeko wil uiteraard goed gevonden worden op Google. Daarom hebben wij ons best gedaan om de SEO (Search Engine Optimalization) zo goed mogelijkte maken. Maar om deze nog beter te maken kijken wij naar Google Analytics om te kunnen zien hoe de bezoekers op onze website terecht komen. Zoals op het plaatje hiernaast te zien is zijn er verschillende zoektermen waar naar gezocht werd, en bezoekers ons gevonden hebben. Wat wij nu nog kunnen doen is trefwoorden die lager in de lijst staan vaker in de tekst te zetten om beter gevonden te worden door Google.
Naast Google’s zoekwoorden kunnen wij op meerdere manieren gevonden worden. Social Media is voor veel websites een goede manier om bezoekers te krijgen. In het plaatje hieronder is te zien hoe LinkedIn 50% van de drie platformen op onze website gekomen is. Nu kunnen wij kiezen waar wij meer focus op leggen om op andere platforms een beter resultaat te krijgen.
Stel: uw SEO is uitstekend en er komen veel bezoekers op uw website, ook op de gewenste pagina, maar geen resultaat. Zoals op het plaatje hier onder te zien is dat de pagina Professionele webshop laten bouwen een korte bezoekers duur heeft. Misschien klopt de tekst wel maar is de pagina gewoon niet overzichtelijk of aantrekkelijk genoeg. Dan kan bijvoorbeeld een vormgever er opnieuw naar kijken om de pagina aantrekkelijker te maken en de bezoeker langer op de website te houden. Op deze manier heeft de webshop of website het meest effect. Natuurlijk zijn er nog veel meer gegevens die voor uw site relevant zijn om te weten en op in te spelen. Met deze gegevens kunt u dan uw website succesvoller maken. Dit verschilt per website en doelgroep. Heeft u nog geen Google Analytics maar wilt u dat wel informeer dan bij uw webdeveloper.