SEO trends 2016

In 2015 waren de ontwikkelingen omtrent SEO en Content Marketing groter dan ooit. Google heeft haar algoritme geavanceerder gemaakt en de SEO-specialisten hebben nieuwe trucjes ontdekt om uw website hoger te laten scoren.

In dit artikel leggen wij u een paar belangrijke manieren uit over hoe u uw website makkelijk kunt optimaliseren zodat u hoger komt in de zoekresultaten. Ook gaan we kijken wat u eigenlijk kunt vergeten qua SEO en wat u juist moet weten om in 2016 een voorloper te zijn.

Van informatieve content naar het semantische web.

De websites van vroeger die we ook wel WEB 1.0 noemen waren puur de visitekaartjes van een bedrijf. Op deze websites was alleen informatieve content te vinden. Tegenwoordig leven we in het tijdperk van WEB 3.0 en staan we eigenlijk al met één been in WEB 4.0. Met andere woorden noemen we WEB 3.0 het sociale web. De content op websites wordt steeds interactiever. We kunnen items delen op social media, reviews achterlaten, inloggen, artikelen kopen en nog veel meer. websites zijn er tegenwoordig niet alleen meer voor om mensen te informeren maar ook om informatie te delen en ontvangen. Ten slotte gaan we nu naar het semantische web (WEB 4.0) en daar liggen de kansen op het gebied van SEO en content marketing heel hoog. In dit semantische web worden niet alleen het internet en de mens verbonden maar tegewoordig ook het internet, de mens en apparaten. Denk maar aan de app op uw telefoon om de verwarming in uw huis te bedienen.

WEB 4.0 noemen ze ook wel de tijd van de mobiele revolutie van het sociale web. Zoals we allemaal merken heeft Google het afgelopen jaar scherp gelet op bepaalde factoren. Veel mensen denken dat Google haar algoritme steeds veranderd maar dit is niet correct. De richtlijnen blijven hetzelfde alleen worden ze steeds geavanceerder gemaakt. Een belangrijke update heet Google Panda. Deze filter zorgt ervoor dat websites van lagere kwaliteit uit de zoekresultaten gehaald worden. De term “Content is King” geld nog steeds maar je kunt beter 5 pagina’s van hoge kwaliteit hebben dan 15 mindere. Verder kwam in 2015 een nieuwe update uit waarin Google nog dieper op de content ingaat. Deze update heet RankBrain en zorgt ervoor dat Google moeilijke zoekopdrachten beter gaat begrijpen. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen waarop je bovenaan in de zoekresultaten gelijk een antwoord krijgt.

Wat optimaliseert je website niet?

In de wereld van het internet moet u blijven meegroeien en op de hoogte blijven van alle nieuwe trends en ontwikkelingen om bij te blijven. Wat eerder goed hielp om uw website boven aan te krijgen kan nu minder tot geen nut meer hebben. Bijvoorbeeld backlinks, dit zijn links van andere websites naar uw website. Tegenwoordig is dit minder belangrijk omdat er eerder wordt gekeken naar de kwaliteit van de links en niet meer naar de kwantiteit. Ten tweede gebruikte men vroeger één woord meerdere malen in de tekst zodat de pagina goed geïndexeerd werd op het zogenaamde keyword. Nu gaat het meer om waar in de pagina u het woord zet. Google straft zelfs af als je bepaalde stukken content kopieert.

Welke SEO tips zijn handig voor 2016?

Champagne SEO

Met champagne SEO willen ze zeggen dat u niet moet denken in keywords maar in onderwerpen. 30 procent van de zoekopdrachten in Google worden gedaan met één, twee of drie woorden. De andere 70 procent zijn dus meerdere woorden of zoekopdrachten in de vorm van vraagstellingen. Stel je plaatst een blog op je website. Dit wordt door Google gezien als een los eilandje binnen uw website. Om de rank van uw website te gebruiken om dit blog item hoger te plaatsen in Google kunt u links toevoegen. Bijvoorbeeld woorden in de tekst die gerelateerd zijn aan een ander blog item. Dit gaat dus hetzelfde als een champagne glazen toren op een bruiloft. U vult het bovenste glas en langzaam vullen de glazen daaronder zich ook.

Content Kanon

Eerder in dit artikel staat dat teveel content niet goed is. Kwaliteit boven kwantiteit. Dit geldt nog steeds want alsnog is veel content plaatsen goed voor uw SEO als het maar kwalitatief goed is. Er zijn verschillende manieren hoe u content kunt vergaren of gebruiken voor uw website.

  • U kunt zelf of door een tekstschrijver stukken tekst/blog items laten schrijven die informatie geeft over bijvoorbeeld uw bedrijf. Deze tekst hoeft niet prominent in beeld maar kan ook op achterliggende pagina’s liggen waarvan de links niet in het menu staan maar bijvoorbeeld, minder aanwezig, in de footer.
  • Veel gestelde vragen (FAQ) kunnen weer geoptimaliseerd worden door Google RankBrain.
  • Social Media wordt steeds meer betrokken bij SEO. Bij elke pagina, blog item of foto staan tegenwoordig deel buttons. Mensen delen graag hun interesses dus ook de content van uw website. Ten eerste is dit een extra ingang naar uw website maar Google ziet het ook als uw item vaak gedeeld wordt en ziet dit dus als belangrijk zodat u hoger in de zoekresultaten komt.
  • Reviews die achtergelaten worden door bijvoorbeeld klanten in uw webshop zijn gratis content. Mensen omschrijven meestal een product en gebruiken bepaalde woorden zoals een merk of een bedrijfsnaam dat weer geoptimaliseerd word.
  • Probeer niet alleen tekst neer te zetten maar ook plaatjes, video’s, YouTube links en pdf downloads. Dit is niet alleen goed voor de vindbaarheid maar staat ook aantrekkelijker zodat de dwell time (de tijd dat bezoekers op uw website blijven) op uw website hoger wordt.

Rich Snippits

Rich Snippits zijn stukjes informatie die je bijvoorbeeld mee kan geven aan een product zodat deze informatie al naar bovenkomt in Google als ze nog niet op de website geweest zijn.

Snelheid

Ten slotte is de snelheid van uw website een grote factor. Verklein bijvoorbeeld de afbeeldingen, gebruik de cache functies en minimaliseer de CSS.

Responsive Design

Google straft u ook af op websites die niet goed weergegeven worden op Tablet of Mobiel.

In conclusie moet je dus goed opletten of Google veranderingen toepast. Hou de websites in de gaten en vraag bij uw web bureau na of ze u kunnen helpen met de SEO. Verder zijn er genoeg kleine dingetjes die u zelf kunt toepassen op uw website.

In de toekomst zullen er nog veel nieuwe tips komen maar met deze tips is uw website klaar voor 2016!